Zespół Kolorowych Skarpetek to druga ogólnopolska kampania społeczna, która ruszy 21 marca z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa. Równolegle przeprowadzono badania, jak odbieramy dziś osoby z trisomią 21.
Główną osią kampanii jest spot obalający stereotypy związane z chorobą. Do akcji zaproszono 8 osób z trisomią 21, które podzieliły się swoimi doświadczeniami i opowiedziały, co dla nich znaczy zespół Downa, jakie mają pasje i marzenia. Znakiem rozpoznawczym kampanii jest hasztag #ZespolKolorowychSkarpetek.
Przeprowadzone zostało badanie dotyczące społecznego odbioru osób z zespołem Downa.
Osoby z zespołem Downa spotykają się z sympatią i troską – tak odpowiedziało blisko 60% badanych. U 33% respondentów osoby z trisomią 21 budzą uczucia neutralne, u 34% współczucie, a 24% chętnie im pomoże. Aż 18% czuje zakłopotanie i zażenowanie na ich widok, a 6% strach. Blisko 10% twierdzi, że tą wadą genetyczną można się zarazić.
Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest 21 marca. Został ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, a od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Data nie jest przypadkowa, jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu.
W Polsce żyje ok. 60 tys. osób z trisomią 21.