Kraków: dziś otwarcie wystawy „Płody na obrazy” – sztuka za życiem

by FUNDACJA JZN

Wychodząc z przekonania, że bycie pro-life to znacznie więcej niż prawne zakazy, Klub Jagielloński podejmuje próbę przekonania za pomocą sztuki do opowiedzenia się za ochroną życia. W dniach 01-03 lipca w krakowskiej siedzibie Klubu przy Rynku Głównym 34 otwarta będzie wystawa pod hasłem „Płody na obrazy”, gdzie zaprezentowane zostaną dzieła polskich artystów czyniących z życia prenatalnego i macierzyństwa tematy swoich prac oraz pokazujących piękno początku ludzkiego życia.

Jak wskazują inicjatorzy wydarzenia, polska debata publiczna niezbyt dobrze radzi sobie z tematem życia prenatalnego. Sprowadza się ona często do rytualnych kłótni i obrazów, które znieczulają naszą estetyczną i moralną wrażliwość.

Czasopismo idei „Pressje”, wydawane przez Klub Jagielloński, podjęło próbę ukazania, że hasło „pro-life” ma o wiele większy potencjał – aby postawa pro-life była bardziej popularna, trzeba zacząć opowiadać „opcję za życiem” w integralny sposób. Zmienić estetykę, na poważnie dyskutować o katolickiej antropologii i biologii, lobbować za przyjęciem systemowych reform wspierających rodziny wychowujące dzieci z niepełnosprawnościami.

Na wystawie zostanie pokazany min. cyrkonowy „Embrion” (2012), Ady Karczmarczyk, który został stworzony jako przeciwieństwo diamentowej czaszki („For the Love of God”) stworzonej przez Damiena Hirsta czyli najdroższego dzieła w sztuce nowoczesnej. Autorka zaznacza, że w kulturze przyozdabianie czegoś diamentami albo złotem ma sugerować wartość tego czegoś, ma odsyłać nas do przemyśleń, że to jest cenne, więc w kontekście mojej pracy nasuwa się refleksja dotycząca cenności życia ludzkiego. Zauważa, że ”Embrion” ma dla niej bardzo szerokie znaczenie, bo symbolizuje też drogę do światła, pierwiastek płodności, potencję, akt twórczy, ruch we wszechświecie, nadzieję, nowe życie.

„Myślałam też o Embrionie w kontekście teorii potencjalności (Potencji) Arystotelesa. Potencjalność oznacza, iż we wszystkim, włączając świat ludzi, istnieje naturalna ewolucja w kierunku wypełnienia własnych możliwości – w istocie przyjmujących swoją własną formę. Embrion to właśnie początek kształtowania się czegoś nowego i twórczego, zarówno jeśli chodzi o życie ludzkie, zaiskrzenie wartościowej idei w umyśle, jak i wizji nowego dzieła artystycznego – opowiada w rozmowie z KAI o swoim dziele ADU Ada Karczmarczyk.

Oprócz „Embrionu” na wystawie zaprezentowany zostanie również teledysk artystki „Embriony na trony” (2014). – Porusza on temat równego startu dla wszystkich embrionów bez względu na płeć, kolor skóry, orientację seksualną, zdrowie czy narodowość, co wyrażają słowa piosenki: „Biały, czarny czy żółty, czerwony czy tęczowy – każdy z nich jest ważny. Kochaj, kochaj embriony!”. Teledysk pokazuje symbolicznie, jak embrion walczy i pokonuje trupią czaszkę, co symbolizuje wygraną życia nad śmiercią, światła nad mrokiem – mówi artystka.

Wśród wystawianych prac będzie również „Mariana tha” dominikanina, o. Tomasza Biłki. „Kompozycja oparta jest na kwadracie, w który wpisany jest okrąg, co stanowi schemat greckiej świątyni. Połączenia tego co ziemskie (kwadrat) z tym co boskie (okrąg). Uruchamia także analogię ciało-świątynia, ważną dla chrześcijan. Wróciło to do mnie w trakcie niedawnych protestów” – mówi dominikański artysta. Przypomina jednocześnie swój komentarz, jaki zamieścił w reakcji na „Czarne Marsze”: „Jezus też był płodem”.

Wystawa „Płody na obrazy” stanowi premierę 60. Teki „Pressji” pt. „Integralny pro-life” i jest częścią szerokiej dyskusji z katolickimi publicystami i artystami, jak być pro-life we współczesnym świecie.

Od 1 do 3 lipca na wystawie będzie można oglądać prace takich artystów takich jak ADU, Tomasz Biłka OP, Katarzyna Fydrych, Kamila Krzwina, Łukasz Murzyn.

Wystawie towarzyszyć będą dyskusje: w piątek 1 lipca 19:00 „Jak być pro-life inaczej” z udziałem Anety Liberackiej, Elżbiety Wiater i Konstantego Pilawy. W sobotę 2 lipca o 15:00 „Memento mori xD, kultura znieczulenia i pornografia śmierci”. Rozmawiać będą: Kamil Wons, Łukasz Serwiński i Marcin Makowski. W niedzielę 3 lipca o 18:00 odbędzie się finisaż wystawy „Płody na obrazy”. W wydarzeniu wezmą udział ADU, Beata Ewa Białecka, Katarzyna Fydrych, Kamila Krzewina i Łukasz Murzyn.

dg / Kraków
KAI

You may also like

Facebook