Najnowsze badania: dzieci rozpoczynają naukę języka już w łonie matki?

by

Przeprowadzone w USA na University of Kansas Medical Center badania sugerują, że człowiek rozpoczyna naukę języka już w łonie matki. Poddane eksperymentowi nienarodzone dzieci reagowały odmiennie w zależności od języka, w którym do nich mówiono.

 

W celu przeprowadzenia badania naukowcy wykorzystali nieinwazyjną technikę rejestrującą zmiany akcji serca u dziecka. Dwujęzyczny spiker przygotował wcześniej nagranie w dwóch różniących się od siebie rytmicznie językach – angielskim i japońskim. Następnie nagrania zostały odtworzone nienarodzonym dzieciom.

 

Badacze odnotowali, że bicie serca dziecka zmieniało się po usłyszeniu nieznanego im wcześniej języka (japońskiego). Częstotliwość rytmu serca nie zmieniała się, gdy kontynuowano nagrania w tym samym języku.

 

Utako Minai, profesor językoznawstwa i koordynator projektu badawczego, wyjaśnił, że badania te pokazują, że dzieci już w okresie prenatalnym mogą być wrażliwe na rytmiczne różnice między językami. „Płody mogą słyszeć różne dźwięki, w tym ludzką mowę, już w łonach matek. Są one co prawda przytłumione (…) jednak rytm języka jest najwyraźniej wyczuwalny przez dziecko”.

 

W badaniu wzięły udział 24 matki w około ósmym tygodniu ciąży.

 

Efekty badań sugerują, że rozwój językowy człowieka może zaczynać się w już w łonie matki. „Płody nastawiają swoje uszy w kierunku dźwięku mowy, która jest im znana, na podstawie sygnałów dochodzących do nich w macicy”.

 

Źródło: www.lifenews.com

You may also like

Facebook