FDA, amerykańska Agencja ds. Leków i Żywności zatwierdziła grę „EndeavorRX” jako element terapii w leczeniu ADHD. Już wcześniej branża gier wideo miała wyraźne sygnały od osób niedowidzących oraz niewidomych, ograniczonych ruchowo i sparaliżowanych, niedosłyszących oraz niesłyszących, przykutych do wózków inwalidzkich i do łóżek – produkcje gier muszą również uwzględnić ich potrzeby.
Już we wrześniu 2018 r. Microsoft pokazał kontroler adaptacyjny. Jest to urządzenie do sterowania współpracujące z pecetami oraz większością konsol, które da się dostosować do potrzeb osób mających poważne ograniczenia ruchowe. Kontrolery szybko trafiły do firm, które tworzą urządzenia dla osób niepełnosprawnych.
Udogodnienie dla osób z niepełnosprawnościami od dawna wprowadza Microsoft w swoich konsolach Xbox. Istnieje np. możliwość dowolnej konfiguracji klawiszy czy opcje dla osób ze ślepotą barw, a także funkcja copilot: dwie osoby mogą jednocześnie sterować tą samą postacią, korzystając z dwóch różnych kontrolerów. Ponadto w ostatnich grach z licznych studiów należących do giganta z Redmond, np. hitowym „Gears 5”, wprowadzono audiodeskrypcję (tekstowe odwzorowanie dźwięków i muzyki pojawiającej się podczas rozgrywki), a także możliwość tak głębokiej ingerencji w sterowanie, że można tytuł ogrywać nawet jedną dłonią.