Magdalena i Piotr Ogrodowczykowie: Rodzice powinni być obecni i aktywni w rozwoju psychoseksualnym swoich dzieci

by FUNDACJA JZN
– Wymiar prawidłowego budowania seksualności dziecka, nastolatka, a później młodego człowieka jest zadaniem i obowiązkiem rodzica – mówią Magdalena i Piotr Ogrodowczykowie. Specjaliści ds. profilaktyki problemów u dzieci i młodzieży są autorami kolejnego wykładu z cyklu Bioethics Lab organizowanego przez Interdyscyplinarną Akademię Bioetyki.

„Rozmawiaj z dzieckiem o seksie” – wykład Magdaleny i Piotra Ogrodowczyków w ramach cyklu Bioethics Lab jest już dostępny na kanale YouTube Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki, gdzie we wtorek 14 czerwca o godz. 19.00 zaplanowana jest sesja Q&A, w czasie której specjaliści będą na żywo odpowiadali na nadesłane pytania. Szczegóły na stronie www.akademiabioetyki.pl.

Na początku wykładu Magdalena Ogrodowczyk zwróciła uwagę, że towarzyszenie rodziców w rozwoju psychoseksualnym ich dzieci jest bardzo istotne, bo jeśli młodzi ludzie nie otrzymają odpowiedzi na trudne pytania dotyczące ich seksualności, budowania relacji, identyfikacji z własną płcią od swoich najbliższych, to pójdą ich szukać gdzie indziej – niekoniecznie tam, gdzie chcieliby rodzice. – Rodzic jest najlepszym specjalistą w tematyce wychowania i przekazywania wiedzy o rozwoju psychoseksualnym. Dlaczego? Bo zawsze przekaże te informacje z miłością i troską o dziecko – mówi Piotr Ogrodowczyk dodając, że rodzic przekaże dziecku wiedzę, która będzie je prowadziła ku doświadczeniu pięknej miłości.

W czasie wykładu podkreślono, że ważne jest uświadomienie sobie, w jakiej sytuacji rodzinnej dorasta dziecko, jaki ma ono temperament. Zaznaczono, że seksualność osoby dorosłej zupełnie różni się od seksualności dziecka, która rozwija się w czasie. Stąd też ważne jest dostosowanie języka rozmów na tematy płciowości do poziomu intelektualnego i emocjonalnego dziecka, a także sondowanie, co rozumie ono z kwestii, o które pyta. Specjaliści radzą, aby do rozmów z dziećmi wykorzystywać codzienne sytuacje, a nie stwarzać do tego specjalne okazje. Polecają „wychowanie wyprzedzające”, a nie reagowanie po fakcie. 

Dziecko w wieku przedszkolnym bezgranicznie ufa swojemu rodzicowi – wierzy w każde słowo, przekazane przez mamę i tatę. W tym wieku dzieci najczęściej są ciekawe skąd pochodzą i na czym polegają różnice między chłopcem a dziewczynką. – Dziecko chce wiedzieć, że było oczekiwane – mówi Magdalena Ogrodowczyk zaznaczając, że każda rodzina na swoje potrzeby musi przygotować odpowiednią opowieść o tym, że dziecko jest owocem miłości rodziców.

W wieku 9-12 lat dzieci przeżywają okres niewinności, który powinien być czasem spokoju. Przestają się wówczas interesować własnym ciałem i tym, jak powstaje człowiek – ciekawi je głównie to, co dzieje się wokół. Natomiast doświadczają seksualizacji przez media społecznościowe i powszechny dostęp do pornografii, co wywołuje napięcia, z którymi nie potrafią sobie poradzić. Czasami przejawia się to w nieadekwatnych zachowaniach.

Rodzice powinni przygotować swoje pociechy, że przy różnych okazjach mogą zobaczyć obrazy czy zdjęcia mężczyzn i kobiet bez bielizny, w sytuacjach intymnych. Powinni wyjaśnić, że tego typu treści mogą wywoływać w nich lęk, wstręt, ale także ciekawość i ekscytację. Magdalena Ogrodowczyk zwraca uwagę, że rodzice mogą być przekonani o odpowiednio przygotowanej kadrze opiekunów wyjazdu swoich dzieci, to jednak nie są w stanie przewidzieć, jak zachowają się rówieśnicy ich pociech. Dziecko powinno mieć świadomość, że jeśli coś je zaniepokoi, to zawsze może zatelefonować do rodzica i o tym z nim porozmawiać, a jeśli to konieczne – liczyć na odpowiednią interwencję. 

Piotr Ogrodowczyk zaznacza, że odpowiadając na pytania z obszaru tzw. tabu, rodzice powinni to robić w przestrzeni bezpieczeństwa i w sposób bardzo autentyczny. Wówczas dzieci są bardziej otwarte, a przekazywana wiedza jest lepiej przyswajana. Umacnia to też relacje między rodzicami i dziećmi. Ojciec czwórki dzieci podkreślił konieczność aktywnej postawy mężczyzny, który zarówno przez swoją obecność i relacje z żoną, jak i odpowiedzi na konkretne pytania powinien uczestniczyć w rozwoju psychoseksualnym swoich synów i córek. Rola ojca istotna jest także w przedstawieniu swoim synom prawdziwej męskości jako postawy odpowiedzialności i ochrony kobiety.

Magdalena Ogrodowczyk zwróciła uwagę, że dziś to seriale są często przestrzenią, w której nastolatki znajdują instruktaż, jak dosłownie zdobyć chłopaka. Podkreśliła konieczność obecności rodziców przy pierwszych miłosnych rozczarowaniach dzieci i traktowania ich bardzo poważnie. – Wymiar prawidłowego budowania seksualności dziecka, nastolatka, a później młodego człowieka jest zadaniem i obowiązkiem rodzica – mówi Magdalena Ogrodowczyk dodając, że rodzic jest w stanie temu podołać, a jak nie ma odpowiedniej wiedzy, to zawsze może ją uzupełnić.

– Nie ma tematów tabu. Mówimy prawdę – podsumowuje Magdalena Ogrodowczyk. – Jesteśmy autentyczni. Najbardziej potrzebna jest naturalność w postawie i zachowaniu, którą najpierw najlepiej realizować w relacji małżeńskiej – dodaje Piotr Ogrodowczyk.

Magdalena i Piotr Ogrodowczykowie są specjalistami zajmującymi się zagadnieniami wychowania i profilaktyki problemów u dzieci oraz młodzieży. Oboje są doradcami życia rodzinnego. Pani Magdalena jest prezesem łódzkiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Naturalnego Planowania Rodziny, a pan Piotr – specjalistą systemów informatycznych. W swojej posłudze na rzecz profilaktyki zdrowia rodziny mają dużą praktykę w indywidualnej pracy z młodzieżą i dorosłymi: towarzyszą małżeństwom w kryzysie oraz rodzicom w trudnościach wychowawczych. Prelegenci licznych konferencji i spotkań. Są twórcami autorskich warsztatów dla rodziców o wychowaniu seksualnym dzieci w rodzinie. Autorzy książki „Jak rozmawiać z dziećmi o seksualności – wychowanie do pięknej miłości”. 

Bioethics Lab to nowatorski dwuletni cykl spotkań kierowany głównie do międzynarodowej społeczności bioetyków i naukowców z różnych dziedzin oparty o interdyscyplinarne wykłady wybitnych ekspertów. Dostęp do dyskusji i wykładów jest bezpłatny, otwarty dla wszystkich zainteresowanych, w tym studentów.

Bioethics Lab to jeden z projektów w ramach powstałej w Krakowie Interdyscyplinarnej Akademii Bioetyki, której celem jest popularyzacja nauki, rozwój bioetyki i edukacji bioetycznej w Polsce, a także promocja wiedzy i badań naukowych w zakresie nauk przyrodniczych i medycznych, które są nieodłącznie związane z licznymi, wciąż nowymi dylematami natury etycznej.

Interdyscyplinarna Akademia Bioetyki została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Projekt jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki.

Szczegóły na www.akademiabioetyki.pl.

You may also like

Facebook