Ks. prof. F. Longchamps de Bérier: Spodziewam się jasności

by FUNDACJA JZN
Spodziewam się jasności, gdy chodzi o wartości konstytucyjne. Artykuł 38 głosi, że „Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia”. Mówi o człowieku, a więc nie trzeba najpierw nabyć praw obywatelskich – mówi ks.  prof. Franciszek Longchamps de Bérier, ekspert do spraw bioetycznych, w rozmowie opublikowanej na portalu niedziela.pl.

Komentując oczekiwania wobec decyzji Trybunału Konstytucyjnego, który 22 października będzie orzekał w sprawie aborcji eugenicznej, ks. Longchamps de Bérier odpowiadając na pytanie o to, kiedy europejskie prawo dostrzegło człowieka przed narodzeniem, mówi:

Mogę mówić o prawie rzymskim, z którego wyrastają wszystkie systemy prawne kontynentalnej Europy. Starożytni Rzymianie – pamiętajmy, że poganie – nie mieli najmniejszych problemów z uczynieniem spadkobiercą osoby poczętej, a jeszcze nie urodzonej. „Mający się urodzić” mógł bez wątpienia otrzymywać korzyści.

Ponadto przywołując odpowiednie argumenty wyjaśnia, jakie jest w tej kwestii stanowisko prawne:

Prawnik doda, że w razie wątpliwości, należy prowadzić interpretację na korzyść życia. To bezpieczniejsze, a wielu z nas zależy na bezpieczeństwie. Wszystko też, aby nie uronić życia, nawet jego okruszyny: tak przy początku, jak przy końcu życia.

Ważna jest oczywiście perspektywa teologii moralnej, która jak przypomina ks. Profesor poucza, że nie można działać w wątpliwości:

Do działania musi być pewność ustaleń i przekonań. Gdy się więc zastanawiam, że może te dzielące się komórki mają już potencjał rozwinięcia się – w odpowiednich warunkach – w dorosłego człowieka, nie wolno mi tego naturalnego procesu przerywać.

Odpowiadając na pytanie jakiego wyroku spodziewa się ze strony Trybunału Konstytucyjnego ks. Longchamps de Bérier mówi:

– Spodziewam się jasności, gdy chodzi o wartości konstytucyjne. Artykuł 38 głosi, że „Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia”. Mówi o człowieku, a więc nie trzeba najpierw nabyć praw obywatelskich.

Ponadto proponuje sięgnąć też do artykułu 30 Konstytucji, który głosi przyrodzoną i niezbywalną godność człowieka:

Godność jest źródłem jego wolności i praw. A przecież co przyrodzone sięga tego, co długo przed poczęciem. Przyrodzone mi jest, co mam naturalnie od rodziców, dziadków, pradziadków.

I choć konstytucja nie różnicuje, kto jest bardziej, a kto mniej człowiekiem, to odsyła nas jednak do nauki, wyjaśnia ks. Profesor:

Przyjęcie za początkowy moment urodzenia to poważna i nieuprawniona redukcja. Pozostaje więc moment poczęcia. Dla prawnika ustanowienie cezury innej niż poczęcie czy urodzenie da się przeprowadzić konkretną normą ustawodawcy, ale będzie jej brakować silnego uzasadnienia: dlaczego wtedy, a nie bliżej poczęcia albo bliżej urodzenia. W konsekwencji zdarzają się regulacje pozwalające na „późną aborcję”, czyli zabicie nawet przed samym urodzeniem.

Ks. prof. Franciszek Longchamps de Bérier, kierownik Katedry Prawa Rzymskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek Komitetu Nauk Prawnych PAN, ekspert ds. bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski.
Źródło: www.niedziela.pl

You may also like

Facebook