„Modyfikacje genetyczne embrionów pogwałceniem ludzkiej godności”

W rozmowie z agencją CNA, polski duchowny, który jest cenionym na świecie neurobiologiem i bioetykiem, zwraca uwagę, że te modyfikacje genetyczne “pomijają złożone problemy etyczne, związane z tworzeniem i niszczeniem ludzkich embrionów”.

 

Utytułowany neurobiolog i bioetyk ks. dr Tadeusz Pacholczyk, dyrektor ds. edukacji Narodowego Katolickiego Ośrodka Bioetycznego w Filadelfii przypomina, że modyfikacje genetyczne ludzkich embrionów, dokonywane w celu leczenia schorzeń “wydają się godnym pochwały projektem, jednak rzeczywistość jest o wiele bardziej złożona”.

 

Wskazuje na zagrożenia związane z tymi działaniami, w odpowiedzi na przychylne stanowisko brytyjskiej rady bioetycznej w tej sprawie.

 

W rozmowie z agencją CNA, polski duchowny, który jest cenionym na świecie neurobiologiem i bioetykiem, zwraca uwagę, że te modyfikacje genetyczne “pomijają złożone problemy etyczne, związane z tworzeniem i niszczeniem ludzkich embrionów“.

 

Przypomina też, że w celu przeprowadzania takich modyfikacji, embriony powstają najczęściej w warunkach zapłodnienia in vitro, co jest “pogwałceniem ludzkiej godności i ich uprzedmiotowieniem”.

 

“Istoty ludzkie mają prawo przyjść na świat nie w zimnym i bezosobowym świecie szkła labolatoryjnego, ale wyłącznie w kochających, cielesnych objęciach rodziców” – przypomina kapłan.

 

Ustosunkowuje się w ten sposób do stanowiska Nuffield Council on Bioethics, renomowanej niezależnej brytyjskiej rady bioetycznej, która 17 lipca orzekła, że modyfikacje genetyczne ludzkiego embrionu mogą być moralnie dopuszczalne, jeśli leżą w interesie dziecka i nie przyczyniają się do pogłębiania nierówności, dyskryminacji i podziałów.

 

“Naszym zdaniem modyfikacja genomu, sama w sobie, nie jest moralnie niedopuszczalna” – powiedziała w rozmowie z brytyjskim dziennikiem “The Guardian” kanclerz Nuffield Council on Bioethics, Karen Yeung.

 

W odpowiedzi na to skanowisko, wpisujące się w trwającą w Wielkiej Brytanii debatę nt. inżynierii genetycznej i jej moralnych oraz prawnych aspektów, ks. dr Pacholczyk zwraca uwagę, że modyfikacje genetyczne nie będą służyły traktowaniu embrionu jako “pacjenta w łonie matki”, ale jako “pożywki laboratoryjnej”.

 

Przypomina, że leczenie to będzie wymagało stworzenia lub rozmrożenia wielu embrionów, które następnie zostaną potraktowane przedmiotowo i poddane działaniom, mającym na celu zweryfikowanie, które z nich, jako najsilniejsze, przeżyć i rozwijać się bez poddawania się chorobom.

 

“Użycie w stosunku do embrionów technologii modyfikacji genetycznych oznacza dla nich duże ryzyko, związane z ‘mechanicznymi procedurami’, kolejnymi licznymi krokami podejmowanymi w ramach modyfikacji i potencjalnymi ‘nieplanowanymi’ zmianami genetycnzymi, których wystąpienia należy się spodziewać” – argumentuje ks. dr Pacholczyk.

 

Podkreśla także, że “przyzwolenie na prowadzenie badań z użyciem modyfikacji genetycznej embrionów ludzkich, otworzy bramy do dalszego podporządkowywania wrażliwych istot ludzkich w najwcześniejszej, embrionalnej fazie ich istnienia, które będą tworzone w nieodpowiednich warunkach, modyfikowane, manipulowane i często skazane na umieranie jako element prowadzonego eksperymentu.

 

Kwestie modyfikacji genetycznych ludzkich embrionów od lat są przedmiotem ożywionej dyskusji. W 2008 r. stanowisko w tej kwestii zajęła watykańska Kongregacja Nauki Wiary, która w instrukcji “Dignitatis personae” przypomina m.in., że “Istota ludzka powinna być szanowana i traktowana jako osoba od chwili swojego poczęcia i dlatego od tej samej chwili należy uznać jej prawa osoby, a wśród nich nade wszystko nienaruszalne prawo każdej niewinnej istoty ludzkiej do życia”.

 

Dokument przestrzega też m.in. przed tzw. “mentalnością eugeniczną” i zaznacza, że “Kościół przypomina także o konieczności powrotu do perspektywy leczenia osób oraz wychowywania do przyjmowania życia ludzkiego wraz z jego rzeczywistymi historycznymi ograniczeniami”.

 

Za: m.deon.pl