Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców z Yale Child Study Centre pokazuje, że marionetki mogą przyciągać i zatrzymywać uwagę dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych (ASD – autism spectrum disorder), zwiększając potencjał rozwijania bardziej angażujących terapii, które wzmacniają ich społeczne zaangażowanie i ułatwiają naukę – informuje portal „Medical Express”.
Opublikowane na łamach „Autism Research” badanie jest pierwszym tego typu, w którym sprawdzono jedynie przypuszczalne do tej pory dowody na to, że dzieci z autyzmem reagują na marionetki tak samo jak ich rówieśnicy.
W serii eksperymentów naukowcy zbadali wzorce uwagi wzrokowej małych dzieci z autyzmem w porównaniu z grupą kontrolną normalnie rozwijających się dzieci w odpowiedzi na video przedstawiające ożywioną interakcję pomiędzy jaskrawo kolorową marionetką o nazwie Violet ze swoim ludzkim odpowiednikiem. Odkryli, że wzorce uwagi dzieci z ASD były podobne do wzorców uwagi dzieci z grupy kontrolnej, gdy mówiła Violet. Obie grupy dzieci wykazywały silniejszą preferencję dla mówiącej kukiełki aniżeli osoby.
„Dzieci z autyzmem rzadziej angażują się emocjonalnie w relacje ze swoimi rodzicami, co ogranicza wiele możliwości uczenia się i doświadczeń. W niniejszym badaniu odkryliśmy, że podczas gdy dzieci z autyzmem poświęcały mniej uwagi, gdy interaktywnym partnerem był człowiek, ich uwaga zwiększała się, gdy interaktywnym partnerem była marionetka Violet” – podkreśliła Katarzyna Chawarska, współautorka badań.