W ramach projektu „Przyjazne aplikacje” na Politechnice Gdańskiej (PG) powstały oparte na zasadach terapii behawioralnej, edukacyjne programy, które wspierają rozwój dzieci z autyzmem. Gry i inne programy tworzą razem zintegrowane środowisko nauczania.
Naukowcy z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki razem z Fundacją Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka (IWRD) stworzyli grupę aplikacji, które mają wspierać nauczanie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Jak zwracają uwagę specjaliści z PG, ze względu na wiele deficytów, z którymi takie dzieci muszą sobie radzić, ich edukacja stanowi wyzwanie dla rodziców i terapeutów. Wymaga ona m.in. indywidualnego podejścia do każdego ucznia.
Jak wyjaśniają eksperci, praca z dziećmi z zaburzeniami autystycznymi często opiera się na potwierdzonej licznymi badaniami analizie zachowania. Podejście to polega m.in. na modelowaniu i nagradzaniu pożądanych zachowań.
Nowoczesne technologie mogą tutaj stanowić nieocenione wsparcie. „Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu bardzo lubią urządzenia elektroniczne, pracę z tabletem czy innym urządzeniem mobilnym” – podkreśla prof. Agnieszka Landowska, kierownik projektu po stronie Politechniki Gdańskiej. – „Nie trzeba ich specjalnie zachęcać do ich używania. Co więcej, badania pokazują, że korzystanie z dobrze dobranych aplikacji wpływa pozytywnie na rozwój umiejętności tych dzieci”.
Aplikacje w szczególności wykorzystują metodę planów aktywności, które pomagają osobom z autyzmem samodzielnie wykonywać różne zadania i czynności oraz pozwalają na rozwijanie zachowań społecznych – podkreślają naukowcy.
Projekt ruszył w 2014 roku, po rozmowach specjalistów z Politechniki z kadrą Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka z Gdańska.
„W nowych technologiach widzieliśmy duży potencjał, niestety na rynku polskim brakowało aplikacji, które byłyby dostosowane do potrzeb dzieci z autyzmem, zaś produkty zagraniczne były zbyt drogie” – opowiada dr Anna Budzińska, dyrektor IWRD. – „Tak więc projekt tworzenia wspólnie z Politechniką Gdańską aplikacji, które każdy rodzic czy terapeuta będzie mógł nieodpłatnie pobrać na tablet dziecka, był w pełni zgodny z misją naszej fundacji. Jako specjaliści mogliśmy zaproponować konkretne rozwiązania, zaś proces walidacji każdej aplikacji zawsze odbywał się z udziałem odbiorców, zarówno dzieci z autyzmem, jak i naszych terapeutów, dzięki czemu możliwe było pełne dostosowanie aplikacji do naszych wymagań”.
Polskie aplikacje dostępne są w systemie Open Source, czyli nieodpłatnie. W ich powstaniu początkowo brali udział specjaliści z IWRD oraz studenci Politechniki. Potem do zespołu dołączyli zawodowi programiści.
W czasie siedmiu lat prac powstało sześć programów, które pomagają w tworzeniu indywidualnych ścieżek edukacyjnych, wspierają rozwój umiejętności grafomotorycznych dzieci, naukę kształtowania i rozumienia mowy, czy rozwój inteligencji emocjonalnej. Jak podkreślają twórcy, jedną z ważnych cech aplikacji jest prostota ich obsługi, która może dziwić osoby przyzwyczajone do nowoczesnej grafiki, ale jest szczególnie potrzebna dzieciom z zaburzeniami autystycznymi.
Apki można pobrać już w sklepie Google Play. Twórcy zachęcają do włączania się w udoskonalanie programów, co umożliwia wspomniana licencja Open Source.
Oprócz gdańskiego IWRD, z aplikacji korzystają już m.in. placówki rekomendowane przez IWRD z Poznania, Torunia, Żukowa, Kołobrzegu, Płocka, Szczecinka, Warszawy i Legionowa. Używają ich nie tylko specjaliści. „Najbardziej cieszy nas fakt, że Przyjazne aplikacje są wykorzystywane zarówno przez terapeutów, jak i rodziców podczas prowadzenia codziennej terapii dzieci z autyzmem i innymi niepełnosprawnościami” – mówi dr Budzińska.
Więcej informacji na stronie: pg.edu.pl.