Specjaliści z Collegium Medicum UJ w Krakowie tworzą Mobilne Centrum Symulacji Medycznej. Dzięki urządzeniom umieszczonym w gigantycznej naczepie TIR–a już wkrótce w niemal każdym zakątku Polski będzie można szkolić lekarzy ze stosowania małoinwazyjnych technik medycznych u osób starszych.
To jedyny tego typu program w kraju. Ministerstwo Zdrowia wsparło jego realizację kwotą prawie 12 mln zł, z czego 10,5 mln to dofinansowanie z funduszy UE.
Mobilne Centrum powinno wyruszyć w drogę w 2020 r. Powstaje w ramach programu POKOLEnia (POdnoszenie KOmpetencji LEkarskich), którego celem jest podnoszenie kwalifikacji lekarzy w zakresie leczenia osób starszych i komunikacji z nimi. „Praca z takimi pacjentami jest wyraźnie inna niż z ludźmi młodszymi, a lekarze w Polsce nie mają wystarczającego przygotowania” – mówił PAP jeden z autorów projektu dr Michał Nowakowski z Zakładu Dydaktyki Medycznej Wydziału Lekarskiego Collegium Medicum UJ.
Jak zaznaczył, program został poprzedzony ankietą wśród kilkuset lekarzy z całej Polski, która pokazała, że chcą się szkolić w zakresie: komunikacji i pracy z pacjentami w wieku 65+, terapii przeciwbólowej u takich osób oraz stosowania technik minimalnie inwazyjnych w diagnostyce i leczeniu. „Projekt powstał w odpowiedzi na te potrzeby. Zaczęliśmy się zastanawiać, jak to zrobić, tym bardziej, że lekarze nie mają czasu na szkolenia, a tym, którzy pracują w małych zespołach, trudno poświęcić dzień czy dwa pracy i dojeżdżać do dużych ośrodków akademickich. Dla pracodawców też było istotne, żeby nieobecność lekarza była jak najkrótsza. Uznaliśmy, że to my musimy pojechać do nich” – mówił dr Nowakowski.
Twórcom programu zależało na tym, by lekarze – zamiast wykładów i prezentacji, jak dzieje się to na licznych konferencjach i szkoleniach – mogli wziąć udział w szkoleniu praktycznym, podczas którego sięgną po prawdziwy sprzęt, będą mogli przećwiczyć umiejętności na symulatorach i uczyć się komunikacji z pacjentem w rozmowie z specjalnie wyszkolonymi aktorami odgrywającymi role pacjentów.
Ważną częścią programu jest moduł szkoleniowy z zakresu psychiatrii. Lekarze wszystkich specjalizacji będą mogli podnieść swoje kompetencje w tej trudnej dziedzinie, szczególnie w zakresie pracy z pacjentami starszymi. Ze względu na rosnącą liczbę chorób narządu ruchu w starzejącej się populacji kolejny moduł zostanie poświęcony zagadnieniom z zakresu reumatologii.
Mobilne Centrum zostanie urządzone w naczepie TIR-a o długości 14 m metrów, która po zaparkowaniu i rozłożeniu będzie miała szerokość nawet 5,5 metra. Zostanie w niej odtworzony fragment szpitala. Będzie tam pomieszczenie do nauki umiejętności technicznych takich jak m.in. wykorzystanie ultrasonografów czy endoskopów. Sprzęt będzie też można wynieść i przeszkolić zespół medyczny – lekarzy i pielęgniarki – w szpitalu w warunkach niemal identycznych jak te, w jakich pracują na co dzień.
Szkolenia będą obejmowały także: zarządzanie pracą zespołu, optymalizację warunków pracy, przeciwdziałanie błędom wynikającym z ogromnej liczby informacji napływających w krótkim czasie czy zafiksowaniu tylko na jednym rozwiązaniu.
„Programy szkoleń zostały już zaakceptowane przez specjalistów krajowych z określonych dziedzin medycyny. Przygotowujemy materiały szkoleniowe i przygotowujemy się do przetargów na sprzęt. Chcielibyśmy we wrześniu 2019 r. – jeszcze w formie stacjonarnej – rozpocząć pierwsze szkolenia, które umożliwią dogranie zespołu. W Polskę wyruszymy w 2020 r. Pierwsi zainteresowani już się do nas zgłaszają” – mówił dr Nowakowski.
Dla uczestników szkolenia będą bezpłatne. Jednocześnie będzie można prowadzić zajęcia dla trzech grup liczących po osiem osób. Obsługę Centrum stanowić będzie trzech instruktorów, 3-4 techników i kierowca. Logistycznie będzie to wyzwanie, ale twórcy programu POKOLEnia są przekonani, że szkolenia praktyczne przyniosą dobre efekty, tak jak w przypadku studentów medycyny, którzy dużo lepiej niż ich poprzednicy nie mający dostępu do centrum symulacji zdali w tym roku egzaminy praktyczne.
PAP – Nauka w Polsce, Małgorzata Wosion-Czoba
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl