Monika ma zespół Downa – mówi, że to „fajny zespół”. Wystąpiła właśnie w spocie kampanii #ZespółKolorowychSkarpetek. Jest on częścią ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, którą z okazji Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa przygotowała jej siostra Kaja.
Ludzie tacy sami jak my
Kaja Bielawska pracuje w agencji marketingowej Digital Resolution. Prywatnie jest siostrą Moniki, która ma zespół Downa. Ogólnopolską kampanię edukacyjną #ZespółKolorowychSkarpetek zdecydowała się przygotować wtedy, kiedy usłyszała od siostry, że chciałaby zostać gwiazdą. „Żyjąc z Moniką od 25 lat bardzo często spotykam się z tym, że ludzie odwracają od niej wzrok, wśród dorosłych osób słyszę, jak między sobą mówią „ty downie”. To mnie boli wewnętrznie, dlatego chcę pokazać szerszej publiczności, że to są ludzie tacy sami jak my, że mają takie same potrzeby, tak samo pragną tolerancji, miłości i szacunku” – mówi dla Wirtualnej Polski.
Do akcji zaproszono osiem osób z trisomią 21, które podzieliły się z swoimi doświadczeniami, opowiedziały co dla nich znaczy zespół Downa, jakie mają pasje i marzenia. W 30-sekundowym spocie dementują m.in., że osoby z trisomią 21 nie mogą chodzić do szkoły, do pracy czy nie potrafią korzystać z internetu; opowiadają o tym, że mają konta na Instagramie, używają Messengera, a przed kamerami robią selfie.
„Przychodząc na plan spodziewałem się, że będą tylko dramaty, troski, łzy i jedno wielkie użalanie się nad sobą. A z tego, co do tej pory zauważyłem, to są osoby, które w ogóle nie dbają o atencję, nie chcą jakiegoś zainteresowania, chcą być po prostu traktowane normalnie” – mówi reżyser spotu Bartłomiej Szkop.
Załóż skarpetki nie do pary
Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa obchodzony jest 21 marca – datę tę można skojarzyć z trzecim, dodatkowym chromosomem w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi genetyczną przyczynę zespołu Downa. Ta odmienność genetyczna, już tradycyjnie, w tym dniu wyrażana jest przez założenie kolorowych skarpetek nie do pary.
Organizatorzy kampanii zachęcają, żeby założyć kolorowe skarpetki nie do pary, zrobić zdjęcie i udostępnić je w mediach społecznościowych z hashtagiem #ZespółKolorowychSkarpetek.
Partnerem akcji jest m.in. firma Many Mornings – z każdego zakupu skarpetek w dniu 21. 03. 2019 r. przeznaczy 21% zysku na rzecz Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z zespołem Downa „Bardziej Kochani”.
Kampanię #DzieńKolorowychSkarpetek dla Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z zespołem Downa „Bardziej Kochani” agencja Digital Resolution przygotowała pro bono. Akcja prowadzona jest w internecie, na outdoorze i w prasie. Towarzyszy jej także kampania PR.
Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest w tym roku już po raz czternasty i towarzyszy mu hasło: “Nikt nie zostanie pominięty”.